Loading page ...

Removal of level crossings in Brussels: challenges and perspectives

Removal of level crossings in Brussels: challenges and perspectives

De veiligheid van overwegen blijft een belangrijke zorg voor de Brusselaars, vooral voor voetgangers en fietsers. Ondanks de initiatieven van Infrabel en de gemeenten om deze overwegen te verwijderen, blijven er veel uitdagingen bestaan, met name op het gebied van integratie in de stedelijke omgeving en de impact op de lokale mobiliteit. Het verminderen van het aantal overwegen in het Brussels Gewest mag niet de belangrijke gevolgen voor de bewoners en gebruikers van de betrokken gebieden verdoezelen. In een context van stedelijke verdichting en strijd tegen klimaatverandering is het cruciaal dat elke verwijdering rekening houdt met veiligheid, toegang tot alternatieve vervoerswijzen, bescherming van groene ruimtes en vermindering van gemotoriseerde verplaatsingen. Overleg met de gemeenten en Infrabel is ook cruciaal om adequate en duurzame oplossingen te waarborgen.


Gestelde vragen

Hoeveel overwegen moeten er nog in Brussel worden verwijderd en waar bevinden ze zich? Wat is de positie van het Gewest met betrekking tot hun verwijdering en integratie in mobiliteitsprojecten? Welke maatregelen worden genomen om de veiligheid van voetgangers en fietsers in de betrokken gebieden te verbeteren? Hoe wordt het overleg met de gemeenten en Infrabel gewaarborgd? Worden alternatieve oplossingen zoals bruggen of tunnels overwogen? Wat zijn de plannen om fietsverbindingen te versterken? Hoe kan het doorgaand verkeer in getroffen wijken worden verminderd? Hoe kunnen groene zones en beschermde sites worden beschermd?

Gegeven antwoorden

Er zijn nog drie overwegen in Brussel, waarvan twee op de L50 in Sint-Agatha-Berchem en Ganshoren. Er zijn tunnelprojecten gepland om deze overwegen te vervangen. Vergaderingen worden georganiseerd om het overleg te waarborgen. Oplossingen worden gezocht om de toegankelijkheid ondanks het verkeer te garanderen. Fietspaden worden aangelegd om wijken en regio's met elkaar te verbinden. Bruggen en tunnels zijn gebouwd om het zachte verkeer te vergemakkelijken. Vergunningen zijn verleend om beschermde sites te behouden bij het verwijderen van overwegen.

Conclusie

De gegeven antwoorden tonen een wil om de veiligheid en mobiliteit in Brussel te verbeteren. Het rekening houden met milieukwesties en overleg met lokale belanghebbenden zijn cruciale elementen voor het succes van de projecten voor het verwijderen van overwegen. Het is essentieel om in deze richting te blijven werken om duurzame en veilige mobiliteit voor alle gebruikers van de stad te waarborgen.


Aucune image trouvée.

Associated Categories:

Soft mobility




Suggestions:
🚲 Bike Brussels 2025: when multimodality becomes self-evident

This weekend, I had the pleasure of participating in the Bike Brussels 2025 fair at the Gare Maritime - Tour & Taxis, alongside Angelina Chan. This fair...

Read more